fredag 16 oktober 2009

Motorsåg i julklapp

Förra året fick jag en motorsåg i julklapp, tack pappa! Ja, det var ju egentligen det enda jag önskade mig...men man får ju inte alltid vad man önskar sig, eller?
Så en vacker vinterdag i februari satte vi igång, pappa och jag. Först en lektion i hur hantera en motorsåg, hur fälla ett träd åt det håll du själv vill och hur fungerar granar i kombination med handhavande av motorsåg? Jo, granar är ömtåliga, skadar du den dör den! Efter den dagen gick jag och sågade, gran efter gran efter gran... Vissa dagar med mer träningsvärk än andra, det tar ett tag innan kroppen vant sig vid motorsågsarbete. Sågandet blandades med fikapaus i en ljuvligt vintrig omgivning, ibland fick jag sällskap, oftast var det bara jag och min motorsåg. När våren kom och fåglarna kvittrade vackrare för var dag som gick hade dungen börjat anta formen av en glänta.
............................................
2008-02-12
Idag fick jag besök av en rödhake. Den flög i en liten cirkel där det tänkta torpet skall ligga. Den stannade upp, kom närmare och tittade nyfiket på mig (vill jag iallafall inbilla mig!). Tänkte att jag kanske borde hänga upp talgbollar åt den lilla pippin och hans vänner. Vädret har varit helt gudomligt dessa dagar. Runt noll, lite snö och solens värmande strålar som har lyckats söka sig allt längre in i gläntan för varje dag, och för varje fälld gran. Det är sagolikt vackert och så fridfullt. Jag tror jag funnit min plats på jorden! Tänk att sitta i granriset och dricka varm choklad, lyssna till skogens ljud och njuta av solen som glittrar i snön.
.........................................................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar