måndag 3 maj 2010

Potatisland

Nu äntligen är mitt potatisland klart. Jag har satt två tidiga sorter och en sen. Jag som knappt ens äter potatis.

Med tanke på alla timmar jag lagt ner på grävande och blandande av jord, rensande av rötter. Och med tanke på all den träningsvärk jag fått av de senaste helgernas slit så vill det väl ett mirakel till om jag inte snart kommer att bli potatisfrälst och blir det inte nu i sommar kommer jag aldrig bli det, det är ett som är helt säkert. Och då får ni komma och hjälpa mig att äta upp dem. Det blev även lite plats för rödlök i potatislandet, så någonting skall även jag få njuta av.

Oavsett hur det blir med den saken är det väldigt bra med potatis, bortsett från att det mättar magen, så kommer den stora blasten kväva allt ogräs och det är bra med tanke på att det på denna mark aldrig odlats någonting alls faktiskt och förmodligen kryllar av ogräsplantor. Någonting annat som jorden fortfarande kryllar av är björnbärsbuskarnas rötter. Har aldrig sett så mycket rötter i hela mitt liv, stora som små. Får se om potatisblasten tar kål även på dem.

4 kommentarer:

  1. Jag komer och hlälper till! Inga problem. Det var verkligen ett stort land du har grävt också. Måste ha varit tungt som sagt. Är det en skogstomt du har eller är det ängsmark? Kan du inte visa lite översiktsbilder? Vilken utmaning att göra en trädgård av ingenting! Häftigt.

    SvaraRadera
  2. ja, potatis till sillen och det andra vore ju bra förstås ..det ser fantastiskt fint ut..... du verkar ersätta ardennrarna på din blivande gård....../ Ingis

    SvaraRadera
  3. Vad fint du har det!
    Om inte potatisblasten tar ogräset får du prova zuccini/squash, ännu mer och större blad i långa revor. Och dessutom kan man göra mycket gott av det.
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Vilket jobb du lagt ner! Potatis är verkligen gott. Särskilt trevligt med jordiga sker som man odlat själv.

    Det här med björnbär har vi också riktigt stort besvär med i hagen. Det blir intressant att höra efter sommaren om det gått att få bukt med dem.

    SvaraRadera