söndag 20 februari 2011

Förvirring råder

I veckan som gått har jag haft mötet med min kvalitetsansvarig och energikonsulten, efter detta möte är förvirringen total och jag behöver verkligen någon som kan tala om för mig hur jag skall handla.

Har nu haft mitt möte med energikonsulten och min kvalitetsansvarig och kontentan av det hela är det som följer gällande nybyggnation av permanentbostad: om jag skall komma undan med fönstrens u-värde på 1,6 måste jag tilläggsisolera med tio cm mineralull(!) alternativt ekofiber/cellulosa, men isoleringsvärdet är lägre i cellulosaisolering vilket betydertjockare isolering. Dessutom måste jag installera en FTX-fläkt vilket är en fläkt som tillvaratar värmen och återanvänder den innan den släpps ut vilket kan jämföras med självdrag som släpper ut den 20-gradiga luften rakt ut genom skorstenen.

Mina reflektioner kring detta är att återanvändning alltid är bra och någonting jag verkligen förespråkar, frågan är bara om det skadar min gamla timmerstomme?! Isolering i ytterväggar betyder att jag måste flytta ut fönstren, dörrarna och grunden vilket ändrar husets ursprungliga utseende och karaktär. Dessutom medför tilläggsisoleringen att den fukt som finns inne i huset och som skall vandra ut ur huset, genom väggarna, då kommer att sätta sig i isoleringen. Detta i sin tur kommer att påbörja en nedbrytningsprocess av min timmerstomme vilket leder till att huset inte kommer att kunna stå kvar i ytterligare 150 år! Frågan är om FTX-fläkten löser fukten inomhus och tar med den ut. Det hoppas jag få svar på inom kort.

Tankarna är många och fövirringen stor, med tanke på de två senaste kalla vintrarna och ett alltjämt stigande el-pris, kommer jag att ha råd att bo i mitt hus när det är klart? Bortsett från hushållselen så kommer jag att använda mig av el till varmvattenberedare. Uppvärmning via pelletskamin, vedspis och kakelugn/rörspis. Jag är också inne på att ev installera en solpanel som alternativ uppvärming av hus och vatten de dagar då solen skiner. Enligt energikonulten skulle det bara vara en marginell energibesparing (!?). Ibland undrar jag hur människor tänker. Finns det någon där ute som kan råda mig eller som har egen erfarenhet så mottages dessa råd tacksamt!

Om det nu inte går att förena FTX-fläkt och tilläggsisolering får jag helt enkelt hänvisa till paragraferna i nya PBL eller som min kvalitetsansvarige sade innan han gick...anmäl att du skall bygga ett fritidshus, då får du bygga precis som du vill...

7 kommentarer:

  1. Det är ju helt vansinngt! Du ska ju absolut inte tilläggsisolera ett timmerhus eller installera en fläkt, då tappar man ju hela poängen!!! Det borde verkligen finnas en gamlahus-ombudsman som man kunde rådfråga i såna här lägen! Jag tror du måste hänvisa till den där paragrafen, den borde ju kunna hjälpa dig. Och vem vet, de kanske inte är så himla insatta egentligen de där gubbarna på kommunen... Du skulle ju behöva prata med någon som har gjort samma sak som du nu ska göra för att få lite tips och råd. Den enda jag vet som har flyttat ett hus är Carl Thelin med den här hemsidan: http://www.cthelin.se/ Hur han kommer göra med isolering och uppvärmning vet jag inte. Lycka till!!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag håller med, de är såklart inte insatta i allt, men jag har varit inne på en blogg där en familj flyttade ett hus i Finland och de var tvungna att tilläggsisolera för att få bygglov. Jag har även ett nummer till en annan herre som flyttat hus. Jag tror dock att reglerna är olika och likaså tolkningen av PBL i olika kommuner...eller kanske att man är olika stränga angående tolkning nybyggnation-flytt av hus i olika kommuner...

    Jag skall kolla in Carls hemsida!

    SvaraRadera
  3. Ja, kolla upp Carl! Han jobbar själv med byggnadsvårdsfrågor så han borde ha koll!

    SvaraRadera
  4. Lars, Byggingenjör1 maj 2011 kl. 17:18

    Vilken underbar blogg Du har Therése! Jag lider av en allvarlig form av timmerhusfetishism så hit lär jag återkomma.

    Vad gäller tilläggsisolering utvändigt så är det inga problem med fukten så länge Du har en luftspalt mellan isolerskiktet och panelen. Stommen skyddas av utvändig isolering och panel och om Du inte har väldigt hög fuktbelastning inifrån Ditt hus så vill jag hävda att diffusionsspärr inte alls är nödvändigt.

    Invändig isolering är däremot sämre för stommen men ger en (i mitt tycke) vackrare exteriör. I allmänhet så är det en acceptabel lösning om man har ordentliga takutsprång och god avrinning av regnvattnet och man inte producerar alltför mycket vattenånga inomhus. Om isolertjockleken överstiger 10 cm på invändig isolering så rekommenderar jag STARKT användning av diffusionsspärr/plastfolie för att undvika fuktskador.

    Din energikonsult har rätt i sin kritik mot solfångare. I Sverige är det tämligen ineffektivt och rent krasst ekonomiskt betraktat så är det väsentligt mer kostnadseffektivt att tilläggsisolera.

    Energilagstiftningen i Sverige håller tyvärr på att rasera traditionella byggmetoder och jag är mycket ledsen över den utvecklingen. Det går utmärkt (om man har pengar) att bygga en villa på 700m2, ha dubbelgarage med stora SUV-bilar och allehanda lyxkonsumtion men att timra en traditionell liten stuga på 100m2 och värma med vedspis är i praktiken olagligt!! Då är man en "klimatbov" även om man odlar sina egna grönsaker, cyklar till jobbet mm...

    Elberoende FTX-aggregat, elberoende mekanisk ventilation, elberoende cirkulationspumpar....sköna nya värld :(

    Mvh

    SvaraRadera
  5. Hej! Och tusen tack! Tyvärr har jag inte varit så aktiv här då det uppstått lite problem med "mitt" hus, har nu förhoppningsvis hittat ett nytt, men jag återkommer med mer när jag vet. Tusen tack för alla dina råd och din kunskap:)

    Välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  6. Oj vilka intressanta diskussioner på detta inlägg. Jag delar helt Lottens idé om att det borde finnas en gamla-hus-ombudsman att rådfråga. Den taknken har jag tänkt många gånger och diskuterat med byggnadsvårdsvänner kring. Det vore något att inrätta inom Svenska Byggnadsvårdsföreningen där jag är aktiv. En ByggnadsvårdsOmbudsman. Delar också Lars åsikter om den svenska energilagstiftningens inkonsekvenser och konsekvenser för traditionella byggmetoder. Att gamla hus som flyttas ska betraktas som nybyggen och underkastas nybygnadsregler är i mina ögon helt förkastligt såväl ur ett kretslops- som ur ett kulturhistorisk perspektiv. Det borde vi agera för att förändra. Slutligen är synen på en timmerstomme förkastlig. Har man ett tjock timmervägg så behöver man ingen tilläggsisolering. Det tro jag alla som bor i timmerhus kan bekräfta. Felaktigheten tror jag beror på att nuvarande kalkylmodeller inte tar hänsyn till värmelagringsförmågan, som ju är mångfalt högre i i en timmervägg än i en modern regelvägg. Avslutningsvis är jag nyfiken, vilken väg valde du?

    Mvh,

    Peter Sörensen

    SvaraRadera
  7. Med facit i hand och ett nytt hus så började byggsamrådet med orden: "Det är ju detta hus du vill ha så då får vi utgå ifrån detta husets förutsättningar." Snacka om jag tappade hakan...

    Nåväl, jag slippet FTX-fläktar, men jag slapp inte isoleringen då han själv bott i ett gammalt hus med mycket drag. Så huset är isolerat, utifrån. Eftersom jag flyttat huset har jag också kunnat anpassa fönster, dörrar och grund efter isoleringen. Tyvärr ritades grunden något för liten, trots att jag påpekat för den som skulle stå för ritningarna att jag ville ha en bastant grund och ingen svävande huskropp. Jag kan fortfarande reta mig lite på just den detaljen...

    Som uppvärming har jag vedspis och en pelletskamin och jag har ännu inte gett upp tanken på att komplettera med sol. Jag har helt vanligt självdrag och kommer att koppla in jorduppvärmd inluft (någonting som min kommun blev helt till sig över, detta pga att kommunen där jag bor tydligen är föregångskommun i den frågan. Ibland ska man ha tur också).

    SvaraRadera