söndag 13 mars 2011

Smideskurs


Det är lika spännande varje år när Byggnadsvård Nääs, eller Slöjd-och byggnadsvård Nääs som det numera heter, kommer med sitt kursprogram för året.

Jag har funderat ett tag på att gå en smideskurs och i kursprogrammet fanns flera kurser i just smide. Denna helg var den första och jag fick en plats och nu har jag alltså provat på att smida. Det jag framförallt tänkte mig var spik, handsmidd spik till mitt lilla torp. Jag kan ju säga att jag INTE kommer att handsmida en 100-200 spik, jag kommer heller INTE att köpa en 100-200 spik. Det var svårt, väldigt svårt. Jag fick ihop elva spik, varav fyra kanske går att använda. Det svåraste var att få huvudet centralt på spiken.

När jag väl kommer dithän att jag behöver spik till mina golv och tak kommer jag att pröva ett litet halvfabrikat jag läste om på en smeds hemsida. Smeden rekommenderade att köpa hätskosöm, värma skallen och slå till! Spik klar. Jag lovar, det kommer att gå många gånger snabbare och se precis likadant ut!


Mina alster under helgen.






Ett nageljärn att forma spiken med




2 kommentarer:

  1. Det verkar inte bli nån torpflytt här! Synd på fin början

    SvaraRadera
  2. Hej! Du har helt rätt, de har uppstått lite problem vilket har sänkt mig ett tag, men jag är snart på banan igen. Har bara inte orkat uppdatera min blogg på några månader, men jag är snart på topp igen. Nytt hus hägrar:) förhoppningsvis!

    SvaraRadera