måndag 14 november 2011

Dröm eller verkligeht


Ja, om det bara är en dröm eller ren och skär verklighet vågar jag ännu inte ännu inte sia om, men faktum är att jag nu i dagarna tre har påbörjat nedmontering av det lilla torpet vid Kvarndammen.


Det läskiga är att monsterdumprarna kör långt där nere i grusgropen och skyfflar grus hela dagarna och jag står i det lilla torpet, högt där uppe och får nästan svindel. Lördag och söndag fick jag hjälp att frigöra alla väggar på nedre plan från en mängd tapeter, pärlspont, skåp, skafferier och annat smått och gott. Dörr- och fönsterfoder är nedtaget, likaså alla golvlister och taklisterna i rummet. Dörrar med karmar är räddade, likaså några fönster. Jag har också börjat märka upp väggarna i rummet. Nu väntar jag bara på att mina medarbetare kommer. De skulle kommit idag, men på grund av sjukdom blev detta framskjutet ett par dagar. Nu vill jag bara att de kommer och sätter igång...jag vill ha torpet nedplockat fort som attan, sedan kan jag pusta ut och njuta av den känslan. Men, det är inte utan att jag idag titta på torpet och tänker...tänk den dagen det ser ut så här...fast på väg upp, inte ner.



Dörrfoder, skurklack, tröskel, golvlist och panel möts

Olika färgskikt på panelen i köket

Det går framåt

Jag är tacksamt för all hjälp

Oscar Pettersson

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Har funnits här i bakgrunden och anonymt följt ditt äventyr senaste året, men nu måste jag ge mig till känna. Blev så lycklig för din skull att det nu har börjat hända bra saker. Lycka till med allt arbete du har framför dig. Behåll din bild av hur du kommer att sitta framför huset med en kopp kaffe och njuta i solen. Det kommer du behöva med allt slit som kommer. Väntar på den spännande fortsättning som följer
    Lena SW

    SvaraRadera
  2. Jamen du :) Tack! Vad kul att du gav dig till känna till sist! Jag trodde nästan ingen kollade in här längre eftersom jag i perioder inte skrivit någonting alls. Nu har jag så mycket att skriva, men så lite tid...den går ju till annat, men jag kommer vara mer flitig framigenom. Jag tar enormt mycket bilder och de kommer allt efter som.

    SvaraRadera
  3. Oj vad kul det skulle vara att kunna vara med och hjälpa med rivningen, men jag får nöja mig med att kolla på bloggen. Har kikat in med jämna mellanrum och hoppats att du skulle kunna flytta torpet och jippii nu är du ju klart på gång. Ska bli så kul att följa med uppbyggandet sen. Hur långt kommer torpet att flytta? Hälsningar från Manni i Finland

    SvaraRadera
  4. Jodå, jag tittar också in :)
    Tycker det är spännande att följa hur det går...och det går ju...BRA! Kul, kul. Förstår att det är mycket slit, men visst är det kul nu när saker och ting verkligen händer på riktigt?!
    Har nog sagt det förut, men säger det igen: Lycka till!
    /maja

    SvaraRadera
  5. Härligt att det nästan är verklighet nu :-)

    SvaraRadera
  6. Jo, jag har ju märkt att det har varit lite långt mellan inläggen. Men jag har alltid hållit tummarna för att det skulle gå vägen för dig. Jag tror att många med mig har samma dröm som du, men att vi inte har orken, eller modet, att ta tag i den. Därför är det så härligt att bara surfa in och få följa dig i ditt arbete utan att själva behöva lyfta mer än ett finger. Fortsätt att visa dina framsteg. Vi beundrare finns här ute i cyberrymden.
    Lena SW

    SvaraRadera
  7. Oj, här bara rasar det in inlägg :) Tusen tack alla påhejare...det är så jäkla kul...det går med en rasande fart. Jag som har väntat på detta sååå länge. Gissa om jag kommer att fira när det ligger här hemma och väntar på allt annat. Till jul är det dags att lämna in ritningar till kommunen (igen), snacka och boka vatten och avlopp, grundarbete...igen...med den stora skillnaden att nu ska jag ha ett hus innan!

    SvaraRadera
  8. Jag ska flytta huset knappt fyra mil. Så just nu, varje dag kör jag och hämtar nya saker som kommit ner...:) När jag ser skicket på den del av dem inser jag att det kommer bli ett hästjobb. Kanske BVN vill anordna en kurs här till våren/sommaren?

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vad roligt att det händer någonting äntligen! Torpet ser verkligen jättegulligt ut : )
    Jag tänkte att om du vill kan jag komma och hjälpa dig lite. Ring mig gärna isf, det är bara roligt : ) Mitt nummer är 0768 026242

    SvaraRadera
  10. Ja, kul idé Lotten. Jag kommer gärna också och hjälper till, t.ex. på söndag. Maila i så fall! /Sara

    SvaraRadera