onsdag 27 juni 2012

Hmmmm


Jodå, domen lyder: Pålning! Men jag tror inte sista ordet är sagt än...

Hur i hela fridens namn kan ett litet hus som mitt behöva pålas? Nu har min fantastiske hjälpande hand, Mr S, tagit över rodret. Själv håller jag på att bli galen på konstruktören. Skriker rätt ut när jag lagt på luren efter femtioelfte samtalet. Tar djupa andetag för att behålla lugnet under samtalet. "Vet du hur bred dina grund är?" Jag svarar att jag inte vet, men kan gå ut och mäta. "En är trettio, en är trettiofem, en annan är..." svarar jag efter varje uppmätt sten som ligger i en hög här utanför. "Men det går ju inte, den måste iallafall vara en fyrtio, femtio cm bred", säger konstruktören och fortsätter: "ditt hus kan omöjligt stå på en så tunn grund" Då är jag nära att ge upp..."Vad menar du? Huset har ju stått på just den grunden i snart hundra år, vad är problemet?" Hallllåååååå!!! Hjälp mig innan jag exploderar! Det är då det är dags för ett djupt andetag innan jag berättar hur en timmerstommes grund fungerar, och så har gjort i många hundra år.

Diskuterade även murstockens vikt, skulle lämna uppgifter jag en gång tidigare redan överlämnat...sic! Exakta placeringen på murstocken..."jaha, jag ser på ritningen här, är det det svarta som är murstocken..." Till slut gav jag honom numret till min enastående Mr S. När han senare på kvällen ringde upp mig så var hans kommentar "de verkar allt rätt nervösa de där du". Ja, helt rätt, så nervösa att ta på sig ett ansvar och gömmer sig bakom geoteknikerna, mig, ritningen...Min stilla undran är vad det tar betalt för den nervositeten...jag hade klarat mig väldigt bra utan den känner jag nu!

Nåväl, Mr S sade också: "jag ringer dem imorgon och förhandlar bort pålning, kanske att vi måste föreslå att skippa stenfoten, om det är den som är problemet." Där står jag nu, grävaren sätter igång imorgon, den som lever får se...och i samma ögonblick jag skrev det där sista dundrade vattenkillarna in på gårdsplanen...så nu får jag väl vatten också...frågan är hur långt det är till berg? Som sagt, den som lever får se! De sätter igång på måndag.

Stenfotens vara eller inte vara...?!


Vatten på tomten...kanske ska be slagrutekvinnan att komma ut...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar