torsdag 19 juli 2012

Grunden



Nu har jag kommit så långt att det är dags att lägga på den gamla stenfoten uppepå sulan som nu är klar. 




I måndags satte vi igång med att försöka lokalisera alla grundstenarna. De stenar som legat ovan marknivå är numrerade, varje sida på huset har en bokstav från A-D och varje sten har ett nummer. Utöver dessa stenar finns en mängd andra stenar som varit det gamla husets källare. Dessa stenar är vitmålade. Eftersom huset ska få en tillbyggnad är det väldigt bra med mycket sten, men varje sten är väldigt tung och inte helt lätt att manövrera. Med hjälp av huggarvagn, ritning över stenarna och dess placering på huset satte vi igång att utforska stenhögen. Efter åtta timmar var stenhögen nästan ett minne blott. De flesta stenarna är nu utlagd på respektive sida. Nu väntar jag bara på att semestern för gubbarna ska vara överstökad, en grävmaskin och en förare till den så ska stenarna lirkas på plats ovanpå sulan.










3 kommentarer:

  1. Hej!
    Du vet att jag följer ditt projekt med stort intresse. Själv skriver jag inte så mycket just nu då byråkratin maler långsamt. Bara det en nyhet men jag är lite försiktig med att skriva exakt vad jag känner avseende detta. Skulle vara roligt att se och samtala om ditt projekt i verkligheten. Tror du jag kunde få ta med familjen för en titt? Du får givetvis komma och hälsa på oss i vårt hus och på vår tomt om intresse finns.
    Mvh
    Mattias C
    Byhn

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad roligt! Ni är välkomna när som helst :) Jag mejlar dig mitt nummer.

    Jag tror jag vet exakt vad du känner i förhålladen till det läget, tyvärr. Det hade varit väldigt intressant att få diskutera både det och vårt gemensamma intresse.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Nu var det ett tag sedan jag besökte din sida. Kul att se att det går framåt, även om semestrar gör att det stannar upp en stund. Kul att följa! :)

    Ha det gott/Maja

    SvaraRadera