torsdag 2 augusti 2012

Fönsterrestaurering


Jag hoppas verkligen jag kommer få till det här med fönsterrestaureringen så att det går snabbare och enklare i framtiden. 

Jag har nu lyckats ta ur glasen ur tre bågar i fönster (K2). Ni förstår utmaningen va!? Hur tusan kunde jag märka det med K2, det är för i hela fridens namn näst intill omöjligt att bestiga. Nåväl, jag ska nog lyckas till slut, ja, med fönstret iallafall. Men vilken tid det tar, va! Jag har lagat fönsterkarmen, jag har plockat ut alla fönsterglasen ur de fyra bågarna, jag har skrapat, slipat och grundmålat två av bågarna och fönsterkarmen. 

Igår var det dags att blanda kitt så att jag skulle kunna sätta i fönstren i den första bågen. Hallå eller, kitt har sitt eget liv. Hur ska jag vet om det är för fast, för löst och hur i hela fridens namn gör man det snyggt? Och utan att ha kitt all over the place så att säga? Jag tror jag höll på i tre timmar innan jag gav upp (observera, inte nöjd!). Ska ner och se hur det blev i detta nu...


Kitt i kittfalsen som jag sedan lägger fönsterglaset i

Fönsterglaset på plats, fastspikat och nu med kitt runt glasets kanter

1 kommentar:

  1. Ja det är ett pill med fönster, men det är ju värt besväret. Kan tipsa dig om Ekahagens byggnadsvård på Tjörn (Sundsby säteri), Victoria o Fredrik som driver det, är jättekunniga på fönsterhantverk. De har kurser emellanåt.
    Nu ska Victoria o jag snart ha en färgföreläsning med traditionella färger. Om du är intresserad läs mer på www.bnvfargtrappan.blogspot.com.

    /Ha det gott, Maja

    SvaraRadera