söndag 26 augusti 2012

Nästa fönster


Under tiden har jag tagit tag i nästa fönster (K1). K står för övrigt för kök. Fönsterkarmen till K1 är lite mer illa åtgången än K2, men skam den som ger sig. Jag ska nog försöka få till denna karmen också. 

Fönsterbågarna till fönster K1 visade sig vara öppningsbara och på dem fanns då också  nya detaljer för mig att ta mig an, nämligen beslag och gångjärn som var målade i tjocka lager med färg. Dessa är nu rena och putsade igen. Men det kräver lite finurlighet att få bort all denna färg på i de mest märkliga skrymslen och vrår. 


Det gäller att ta mått och beräkna hur mycket material som ska inhandlas för att reparera karmen.



Här får jag hjälp av flinka små fingrar, vi har just uppfunnit ett färgborttagningsverktyg av en skruvmejsel och en bit stålull.

Karmen K1 är såpass skadad att jag behöver byta både överliggaren och ett av sidostyckena.


2 kommentarer:

  1. Vi la beslagen i någon slags syra först och fick bort all färg , sen kokade vi dem i Linolja. Kanonsnyggt

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset :) Kan det vara saltsyra du menar?

    Jag värmer dem, skrapar dem och sedan lägger jag dem i såpa ett par dygn. Sedan är det lättare att få bort det sista.

    SvaraRadera