fredag 21 september 2012

En fredag i blåbyxor


Idag har jag varit hemma och snickrat på mitt lilla torp. Jag och en av hantverkarna har varit här och vi började med att lägga taket...tills regnet kom :(

När vi täckt den resterande metern som var kvar av taket gav vi oss på bottenbjälklaget. Eftersom de en gång falufärgade panelbrädorna tyvärr målats över med en hiskelig plastfärg har jag inte kunna återanvända dessa som panelbrädor. Däremot kapar jag panelbrädorna och använder dem som bottenbjälklag istället. Mellan varje bottenbjälke har mina hantverkare spikat fast flänsar med urtag så att det lätt går att få in panelbitarna, bara de har rätt längd. Det är lite pillande eftersom bjälkarna och flänsarna kan vara lite olika breda i samma "låda". Och när cirkelsågen lade av var det bara att använda sticksågen istället. Lite mer tidskrävande, men oj vad roligt jag haft idag. 

De fina, okantade, takbrädorna återanvänds.

Här läggs de gamla panelbitarna i "lådorn" i bottenbjälklaget.

Jag hann med att fylla hälften av alla lådorna i bottenbjälklaget innan jag gav upp för dagen.

Resten sparar jag tills i morgon.

1 kommentar:

  1. Vad kul jobb du håller på med nu börjar ju huset att ta form. Återanvändning är bra det är en härliga känsla att ta tillvara. Fint väder du verkar ha här regnar det och hösten känns som om den är här ordentligt. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera