söndag 16 september 2012

Ny studiedag i fredags


I fredags var det återigen dags för en låååång studiedag i Växjö. Fick föreläsning om det jag själv inte varit så intresserad av, tills nu. Nämligen modernismen, eller funktionalismen som vi i Sverige kallade perioden som startade under 30-talet.

Intressant att lära sig mer om denna tid ur ett arkitektoniskt och bygg-perspektiv. Som gammal lärare i både svenska och so-ämnena är jag väl förtrogen med folkhemmet, Per Albin Hansson, Alva och Jan Myrdal etc. Men hur och varför städerna i Sverige förändras som de gjorde har jag inte haft en aning om, förrän nu. Intressant, mycket intressant. Tyvärr vände sig funktionalisterna mot allt det gamla och därför har vi inte så mycket gamla hus kvar i våra städer och ur mitt perspektiv är det lite sorgligt. 

Svensk Byggtjänsts websida hittade jag mycket lägligt denna skrift om en bok som jag nu gärna vill ha, Så byggdes staden. Även Svensk Byggnadsvård har flera texter som handlar om detta: 1930- och 40-talens småhusbebyggelse, ett arv att förvalta. och Att restaurera modernismen.


Så byggdes staden – nu uppdaterad och utökad!
Källa: Svensk Byggtjänst






2 kommentarer:

  1. Hej! Herregud vad kul att det finns sådana duktiga och företagsamma mäniskor, du lever ut min dröm samtidigt, häftigt! Hoppas att allt går bra och jag kommer gärna och sover över på loftet med dig!
    Lycka till!
    tommy.brorsson@telia.com

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Min förhoppning är att jag bl.a. inspirerar andra människor att förverkliga sina drömmar :)

    SvaraRadera