söndag 14 oktober 2012

Färgsättning i köket


Jag funderar en del på färgsättningen i köket. Tittar i tidningar och böcker om gamla hus och byggnadsvård. Jag får inte riktigt ihop det. 

När jag leker detektiv och utforskar köket och dess ursprungliga färgsättning blir jag lite villrådig. Det verkar ha varit exakt samma färg på allt, pärlsponten på väggarna, i taket, dörrfoder, skurklackar, jag i princip allt har samma grågröna färg när jag skrapar ner till bottenskicket. 

I de tidskrifter och böcker jag bläddrat i kan jag inte hitta ett enda kök där t.ex. taket är annat än vitt eller något brutet vitt. Kan det verkligen vara så att allt var grågrönt? Och hur kommer det se ut...och vilken färg ska då hyllor och skåpsluckor ha? Någonting måste ju bryta av den grågröna färgen, eller?

När jag läser i Gård&Torps bilaga, MÅLA!, som jag fick för några år sedan, kan jag läsa: "Vid seklets början användes pensel till så gott som allt måleri...Snickerier och målade ytor är ljusa, men sällan vita. Snarare tonerna beige, grågröna och ljusgula."


Skurklack som suttit i köket



7 kommentarer:

  1. Jag har gjort precis samma upptäckt i vårat torp som sägs vara från 1879 (men som vi tror är något äldre). I vårt kök verkar också tak, pärlspontväggar och dörrfoder ha varit målat med en grågrön färg väldigt lik den du visar och att just taket är målat med den färgen har även gjort mig lite förbryllad. Spännande att du gjort samma upptäckt!/Maria

    SvaraRadera
  2. Mitt kök från 1939 var grönt från golv till tak. Tror att msn gjorde det så enkelt som möjligt Ibland. Det blir ju mycket lättare att måls då.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad roligt att ni skriver om era erfarenheter och upptäckter :) Tack!

    Då verkar det inte helt ologiskt trots allt. Vilken känsla får man i ett sådant rum? Och så funderar jag på ev andra snickerier (typ köksskåp) och hyllor, samma färg eller bryta?

    Många frågor, mycket att fundera över och besluta...

    SvaraRadera
  4. Så intressant att se att det inte bara är mitt torpkök som gått helt i grönt. Att pärlsponten var vackert grön under treetexen har jag vetat ett tag, men när jag i vintras skrapade fram grönt i taket, ojojoj. Det blev lite för mycket grönt (och rätt lågt i tak).
    Så när jag i somras målade om taket valde jag faktiskt matt vit linoljefärg. Det blev så fint. Nu blev det kontrast mellan det vita taket, de gröna väggarna och det bruna skafferiet.
    Visst kanske man målade i en färg för att det var enklare, men jag tror även att det handlar om ekonomi. Det vita taket är mitt bidrag till torpets historia.
    Lena SW

    SvaraRadera
  5. Ser man på, det där var visst vanligare än jag trott. Och jag tänker likadant...att det borde bli lättare att leva i ett kök med vitt (typ) tak...eller? Jag ska ju börja med taket...annars hade det ju varit lättare att se...om jag hade börjat med väggarna alltså. Oj vad svårt allting blir.

    SvaraRadera
  6. Vi valde en grön färg i olika brytningar i vårt kök. Ljusare till pärlsponten och mörkare till lister och trösklar. Och det som ser vitt ut i vårt kök är inte det. Murstock och tak är målat med en bruten äggoljetempera.
    Här kan du se vilka färger vi använt till vårt torp.
    http://torpetberget.wordpress.com/2012/03/27/fargschema/
    /stina

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset, det låter som en god idé :)

    SvaraRadera