måndag 8 oktober 2012

Jordkällaren


Nu tillbaka till verkligheten, idag! Dags att sätta tänderna i uppgiften vi fått i kursen jag går. 

Uppgiften går ut på att skriva en rapport som ska kunna användas som underlag vid beslut om skyddsföreskrifter eller statligt byggnadsvårdsbidrag (här). Mitt torp kunde jag tyvärr inte använda eftersom jag plockat ner det och flyttat det, men det finns en jordkällare på mina föräldrars gård, inte långt härifrån, som jag tänkt skriva om. Jordkällare ha alltid fascinerat mig, även vackra gamla stenbroar, framförallt dem som är byggda som valv. Det ser ju stört omöjligt ut att kunna bygga någonting sådant. 

Under helgen har jag undersökt jordkällaren minutiöst och nu ska jag utifrån vissa punkter beskriva jordkällaren, dess kulturhistoriska värde, hur byggnaden är konstruerad och utformad samt vilka renoveringsåtgärder som är lämpliga, ur ett antikvariskt synsätt. En fantastiskt rolig uppgift, men hur kommer det sig att jag går in här, på min blogg, och skriver istället...ja, de flesta vet väl hur det är...hur rolig en uppgift än är finns det alltid en massa "ska bara" innan det är dags.

Entrén 

Inne i jordkällaren finns den här nischen.

Jordkällaren har en härlig peruk.

Taket är så läckert, men svårt att återge på bild.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar