söndag 6 januari 2013

Isolering


Har varit och hämtat min hampaisolering i helgen. Två vändor blev det, trots att jag lånat grannens fina täckta släp. 

Jag hade ju hoppats på att det skulle räcka med bara en, men det gick ju bra ändå. Fick även se hur hampaodlarna går tillväga när de tar hand om grödan. En himla massa maskiner behövs för de olika momenten. Hampaväxten blir ca 3,5 meter hög och de olika delarna kan användas till olika saker. Oljan, som ska vara oerhört nyttig kallpressas ur de små fröna. Hampamjöl är väldigt proteinrikt och går att använda både i brödbaket och i smoothin efter träningen. 

Hampan jag ska isolera med är en blandning av kortfibrig och långfibrig. Tyvärr brukar priset på denna isolering vara något högre än cellulosa eftersom det inte finns så många som odlar hampa idag. Men, eftersom det är lågsäsong nu fick jag det till ett pris som är nästa lika med cellulosan. Till skillnad från cellulosan innehåller hampan inget flamskyddsmedel då det finns i växten naturligt, med andra ord: en helt naturlig produkt. Det inger en härlig känsla att en gång komma att få bo i ett hus med sådana material.

Nu ligger säckarna och väntar på att få komma ner i bottenbjälklaget.

15kg-säckarna var väldigt praktiska att stapla i kärran.

Jag fick med mig denna påsen hem, ska pröva att använda lite av det i brödbaket nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar