onsdag 15 maj 2013

Lägga golv


I helgen var det så dags...för golvet att läggas. Äntligen har jag spikat klart pappen (i gamla delen). Två lager vindpapp istället för lera blev det i bottenbjälklaget.

Först var det naturligtvis isoleringen som skulle i bjälklaget. Hampaisoleringen som jag hämtade i vintras och som bara legat och väntat på detta. Med kniv och kratta var det bara att börja. Sprätta upp 15-kilossäckarna, strö ut innehållet i påsarna och kratta ut det över bjälklaget. Jag kan ju säga att det dammade en del och hampadammet satte sig i både hals och näsa.

Sedan var det dags att hugga in på granbrädorna som låg i sina långa, fina buntar. Jag ska villigt erkänna att jag tog mig an arbetet med skräckblandad förtjusning. Jag har ju aldrig lagt golv förut, tänk om jag inte kunde. Jag menar...det ska helst bli rakt...jag som inte ens kan såga rakt med en fogsvans. Och så det där med att mäta, jodå, mäta kan jag, men jag kommer aldrig ihåg en enda siffra...hmmm...hur i hela fridens namn kom jag på tanken att flytta ett jäkla torp?

Men det gick som en dans...iallafall de första golvbrädorna. När jag kom till bräda sju eller åtta började det krångla. Den ena brädan efter den andra trilskades, skevade och ville verkligen inte på plats. Efter en tre, fyra olika brädor tänkte jag att det kan inte var fel på fyra nysågade brädor. Felet måste finnas i de som redan är lagda. Och jag började mäta...det var rakt, det var det. Efter många och olika tankar som avfärdades kom jag till slut på att jag kanske skruvat den senaste brädan för hårt, på mittenbjälkarna. Jag menar, bjälkarna är inte helt raka de heller. Jag lossade på mittenskruvarna och vips...nu gick det lättare.

Det var så jag lärde mig att vissa bjälkar behöver salas på för att hamna i lod med de övriga innan de borras på plats. Efter det var det inga problem att få de där fyra golvbrädorna på plats.


Hampaisoleringen strös ut i bjälklaget.

Det ser mjukt och skönt ut...jag hoppas det kommer värma om vintern.



Jag kom halvvägs in i rummet i helgen. Behöver få mått på murstocken innan jag vågar fortsätta.




2 kommentarer:

  1. Wow! Bra jobbat!

    Och bra för mig att få lära mig lite för jag är ju alldeles i startgroparna för att lägga mitt första golv jag med : )
    Vad är det för golv du har och hur fäster du det?

    SvaraRadera
  2. Hej Lotten!

    Du får komma ut och titta en dag :)

    Jag har köpt grangolv från Hallandsgolvet, de har två sorter. Jag valde "andrasorteringen" vilket betyder att jag kittar igen skavankerna själv :)

    Jag fäster med golvskruv, väldigt enkelt och behändigt tycker jag. Jag kommer gärna ut till dig och hjälper dig när jag är klar med mitt.



    SvaraRadera