måndag 17 juni 2013

Lerklining


Har i helgen varit på kurs ute på Nääs, min fritidsgård. Så mycket jag lärt mig här, så mycket energi jag fått här, så många nya människor jag mött här.

Min fritidsgård.
Denna gången var det lerklining, tyvärr inte på timmervägg som jag funderar över att göra i rummet i torpet, däremot på halmbalar. Det var på både gott och ont ska jag säga. Ville naturligtvis pröva på det sätt som jag själv kanske ska använda, men samtidigt öppnades halmbalshusvärlden för mig och nya idéer börjar gro. Hmmm, får se om det kan bli någonting sådant så småningom...


Första dagen såg hyddan ut så här.

Det blir djupa fönsternischer i ett halmbalshus.

Här är leran blandad och klar.


Lera, sand och fibrer i olika delar. Tre lager, tre olika lerblandningar.




Första skiktet med lera har klinats på, detta är själva klistret.

Här är lager två och tre. Lager två ska se till att väggarna blir raka. Det är det tjockaste lagret som fyller ut håligheter och annat.

Lager två ska ge en jämn och fin yta, som sedan kan målas eller tapetseras på.

Med lera kan man också göra andra roliga saker på väggarna.


Så här såg hyddan ut när vi var klara.


2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin sida! Jag undrar om jag får använda någon av dina bilder på halmbalshyddan på min webbsida, och såklart ange/länka till din sida som källa? Är på gång att prova bygga nåt liknande, och det vore fint att kunna visa åt vilket håll vi tänkt. Hoppas det går bra! Varm hälsn Siri

    SvaraRadera
  2. Hej Siri!
    Jag har försökt mejla dig på den adress du gav, men jag får felmeddelande. Du får gärna låna några bilder av mig bara du länkar till mig :) Vad har du för adress till din sida? Blev lite nyfiken på vad du skriver om.

    Hälsningar/
    Therése

    SvaraRadera