söndag 22 september 2013

Sakta, men säkert



Det är makalöst vad mycket annat det blev att göra än att bygga hus efter sommaren. Jag kan inte förstå att det blivit så mycket som kommit emellan...ja, mest annat trevligt alltså. Men, några timmar har det trots allt blivit. 

Den eviga murstocken, den som skulle varit klar i våras..., den växer på höjden iallafall. Detta är ju ett utav de jobb jag har lejt bort till andra. Nu har den nått takhöjd och snart hoppas jag att jag får se skorstenen sticka upp, över taket. Dessutom har muraren murat in mina fina stenfotsventiler jag köpte för snart ett år sedan. Oj vad små de ser ut i den höga stenfoten, men det rättar nog till sig när jag fått fyllt igen det djupa diket runt huset får vi hoppas.

Den lilla tid jag ändå lagt ner på torpet denna sensommar/höst har gjort att jag fått klart ytterligare en ytterbåge, jag har rensat klart all tegelsten (äntligen!), jag har även satt in de övriga fönsterbågarna och innan dess kokat och rengjort alla beslagen samt borrat ur och pluggat igen de gamla skruvhålen i både bågar och karmar. Det mest underliga med beslagen är att jag inte får ihop det...jag har alldeles för många beslag utan gångjärnspigg och nästan inga med. Hmmm, förstår inte hur det gått till?!

De breda panelbrädorna är i det närmaste på plats, stenfoten sticker ut lite för mycket på ett ställe och jag får inte bort tillräckligt med sten för att få brädorna att passa, så där saknas en panelbräda och en knutbräda.

Lock har jag spikat under fönstren. Innan jag fortsätter med övriga lock måste jag lösa frågan hur jag ska låta mötet mellan tak och fasad se ut. Behöver även beställa brädor till det då jag inte har tillräckligt långa på lager.



Murstocken går snart genom taket och ut i det fria.

Gångjärn med piggar saknas det en del.

Äntligen sista fönstret på plats där det har regnat in.

Men det sitter lite skevt, undra om det räcker med mutter och att rikta gångjärnet...

Nåja, det värsta regnet är nu hejdat.


Stenfotsventilerna kom på plats i veckan som gick.


Sådär ja, nu ska bara de sista fönstret lappas ihop och sättas in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar