måndag 3 mars 2014

Isolering


De senaste två helgerna har jag bara isolerat i tillbyggnaden. Vilket tacksamt arbete. Det är redan klart.

Hade aldrig trott att det skulle gå så smidigt. Första lasset cellulosaisolering fick jag upp redan förra helgen. Därför var det dags för ett nytt besök på Hus till hus i Alingsås i lördags. Naturligtvis hittade jag en massa annat fint när jag botaniserade bland alla gamla saker. Ett utomordentligt vackert fönster, en ventil till spisen och en massa annat.

Dessvärre infann sig inte den stora kärleken till fönstret förrän jag var på väg hem. Jag insåg att det vackra fönstret hade passat utmärkt i väggen mellan hall och badrum. En liten ljusstake med ett levande ljus i och jag insåg att jag måste ha det fönstret. Frågan är hur jag får ordning på det, naturligtvis var det inte renoverat. Och dessutom är glasen blyinfattade. Inte för att det behöver vara tipp topp, de ska ju bara sitta inomhus, men kittet trillade av bara jag tittade på fönstret. Kanske går det att bara ta bort kittet och lägga på nytt. Oj vad jag vill ha det fönstret.


Det blivande badrummet.


Kaos i det blivande extrarummet.


Badrummet isolerat med första lagret cellulosa.

Sådär ja, badrummet med sina tre lager isolering.

Med fogsvans, märkpenna måttband/tumstock och en pall under
som anhåll gick det som en dans.
Det vackra fönstret jag vill ha i väggen mellan badrum och hall.


Tyvärr var ventilen för stor.


Isolerat, städat och klart. Får nästan en känsla av att snart flytta in.

Sådär ja, nu kan elektrikern och rörläggaren komma.

Pellen har fått sitt gnisskydd.




3 kommentarer:

  1. Oj en så spännande blogg. Vilket fantastiskt arbete du gör jag. Jag blir verkligen imponerad av din energi och ditt kunnande. Ska fördjupa mig ytterligare i ditt projekt de närmaste dagarna.

    Hälsningar Peter Sörensen, Karlstad.
    Stolt ägare till en sekelskiftesvilla från 1911, ett missionshus från 1918, en järnvägsstation från 1876 och ett ännu äldre sädesmagasin.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad kul att du hittat hit Peter! Och väldigt roligt att du uppskattar det du hittar i min blogg :)

    SvaraRadera
  3. Hej Therese. Snyggt fönster. Det är inga problem att fixa så länge blyet inte är allt för trasigt, typ av. Kitta om det bara som ett vanligt fönster så är det som nytt sen!

    SvaraRadera