söndag 15 juni 2014

Äggoljetempera


Eftersom det nu har blivit dags för lite mer inomhusmålerier har jag prövat att göra äggoljetempera några gånger under våren.

Jag har följt Skansens recept*med några små förändringar:

denna gången blötlade jag färgpigmentet (ett par matskedar grön umbra) kvällen innan och jag "rev" ner titandioxid och zinkvitt genom ett finmaskigt nät innan jag blandar det med äggoljesmeten. Jag har upptäckt att speciellt titandioxiden har en tendens att bilda små små klumpar i färgen och dessa är svåra att få bort, även om man silar färgen genom en nylonstrumpa innan strykning. 

Färgen är inte särskilt dryg så av dagens färg gjord på: 3 ägg, 3 dl vatten, 3 dl olja och några dl olika pigment räckte till sex stycken brädor (4-5 m långa) målade på en sida och kanterna. MEN färgen är desto roligare att måla med. OCH så blir det så väldigt vackert. OCH inte nog med det, det känns ju helt enkelt underbart att så enkelt själv göra sin egen färg. 

Brädorna tänker jag ha i rummet i tillbyggnaden vilket du kommer att få läsa om i kommande inlägg. 


Alla ingredienserna klara.


Riva ner titandioxid så den inte klumpar sig.


Äggoljesmet, se så gul och fin den är. Ekologiska närproducerade såklart.



Äggoljesmet blandat med zinkvitt.


Se vilken fin färg det blev.


Och i den här omgången blir det en betydligt mörkare färg.

Skillnad i mängden grön umbra.

Slipning efter andra målningen, funderar på om jag ska behålla
brädorna med mönstret eller måla en sista gång...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar