måndag 22 september 2014

Färg, damm och elände


Ja, den underbara sommaren vill inte riktigt släppa taget. Efter augustis regntunga skyar kom september med sol och varma, härliga dagar. Dagar som gjorda att måla, både inne och ute. 

Har även kokat äppelmos

Hade en liten bytta med falu rödfärg som skulle upp på locken redan i somras...men, men...så kom augusti med skyfall och jag trodde målertiderna var förbi för i år, men vad fel jag hade. Nu är färgen slut och mycket av husets polkakaraktär är borta. 

Även inomhus har det målats, men då med linoljefärg. Målar tak- och vägg-panel som ska upp om några veckor.

Helgen som gick var det så dags att ta tag i det där med att isolera det där lilla krypinet på vinden i tillbyggnaden. Har långe funderat hur jag skulle lyckas med konststycket att få upp 15 kg stora och tunga säckar dit. Kan säga att lördagen blev ett styrkepass utan dess like. I rena fångarna-på-fortet-stil ålade och släpade jag mig runt i det trånga utrymmet med en kratta i högsta hugg. Jag släpade säck efter säck upp för stegen och pressade in dem igenom den lilla inspektionsluckan. Det gick. Nu har jag 300 kg isolering i taket i tillbyggnaden (mer kommer) och två liter damm i lungorna. Behöver jag säga att jag vaknade upp med en träningsvärk utan dess like?

Som omväxling till det tunga och dammiga lördagsnöjet så valde jag idag att svärta min fina lilla Vesta. Ett betydligt mer tacksam jobb än att isolera när resultatet syn så tydligt. Men, varför nöja sig med det? Efter putsningen kunde jag inte hålla mig, jag fortsatte med badrumsdörren. Slipa, slipa, slipa...damm, damm, damm. Igen. Men även den kommer bli så fin, när den väl blir klar. 
Gó natt!


Badrum- och hall-panelen blir grå.

Polkaränderna är borta


Har äntligen hittar rätt toaposition, ytterligare ett av alla beslut... 

Isoleringstider, skönt att få det på plats innan vintern.

15-kg-säckar med hampaisolering.

Och så har min asiatiska kål börjat gro.
Höstsådd för första gången.

Tomatplantorna ger stor skörd i år.

Luktärten blommar som om det vore juli månad.

Även Malvan blommar fortfarande.


Vestan före svärtningen.


Vestan efter svärtningen.


Badrumsdörren upplagd för slipning och limning.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar