söndag 12 oktober 2014

Avslag igen


Fick ett tjockt härligt brev från miljöenheten i torsdags. Avslag igen med bifogade domar som tydligen hade med mig att göra...

Jag blir så fruktansvärt trött! Hur kan någonting som såg så ljust ut i juni vara så beckmörkt i oktober? Från: "det här ser inte ut att vara några problem" till att det uppstår nya problem HELA tiden. Först ansåg handläggaren på kommunen att de minsta partiklarna inte hann sedimenteras i min första tank och jag skulle komplettera med ett filter. Jag skickade in två förslag: 1. ett vanligt sandfilter som används som rening av pooler. 2. en Bio-Box. Ingetdera godkändes. Dessutom tillkommer ytterligare ett påpekande i avslaget. Ett påpekande som överhuvudtaget inte alls nämnts tidigare. Varken skriftligt eller muntligt. Och det handlar om att den syresättning jag tänkt mig i tank 1 inte är tillräckligt beprövad och alltså inte godkänd. De har till och med dammat av ett domslut från Nacka Tingsrätt för att styrka deras teori om att detta inte fungerar. I domslutet går att läsa att proverna som tagits (på en liknande syresättning som jag tänkt mig) visar på lägre gränsvärden än vad kommunen kräver, men att det inte gjorts tillräckligt många prover och att det inte gjorts under tillräckligt lång tid. Därför anses utsläppet strida mot Miljöbalkens stadgar och kan inte godkännas. Känn på den du!

Hör de inte själva orimligheten i detta? När ska de se möjligheterna? Att faktiskt ta reda på fakta? Pröva och se? För i Miljöbalken står också klart och tydligt att kretsloppstänkande kring avlopp är att föredra. När ska det arbetet påbörjas?

Jag förstår inte hur kommunerna kan förlita sig på Baga, Uponor och alla andra stora företag som säljer dyra lösningar som oftast inte ens fungerar. Lösningar som drar en massa el. Som kräver dyra avtal, trots att man får göra jobbet själv. Där fosforn, som är en ändlig resurs, dödas genom andra kemikalier som i sin tur genererar mer slam och mer kemikalier i slammet som genererar fler slamtömningar som sköts av stora dieselslukande slambilar. 

Allvarligt talat! När ska alla dessa människor vakna och anstränga sig för att vi ska kunna utveckla bättre, billigare, klokare, miljövänligare och enklare avloppslösningar? Personligen tycker jag att Kungälvs kommun borde vara glada över att någon (en privatperson som jag) engagerar sig i och vill lösa sitt avlopp genom kretsloppstänk. Istället tror jag det gått prestige i det hela. Jag klampar in med buller och bång och talar om för dem (indirekt) att de är dumma i huvudet som inte tar det här och mig på allvar...och de klarar de där gubbarna visst inte av. Och ja, jag glömde visst nämna det... jag är ju faktiskt också kvinna ;)

3 kommentarer:

  1. Kämpa på, trägen vinner. Så roligt att följa ditt projekt.Hälsningar Manni

    SvaraRadera
  2. Tack Manni!
    Två politiker i kommunen har hört av sig till mig och är intresserade av vad om händer. Jag vet dessutom att de är intresserade av detta på allvar. Hoppas att de kan öppna ögonen på tjänstemännen.

    SvaraRadera
  3. Och jo då...mitt motto från dag 1 har varit: skam den som ger sig! Senare tillkom även: ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid :D

    SvaraRadera