onsdag 31 december 2014

Innertak och murarbete


De tre senaste dagarna har det varit full rulle i torpet. Ett par dagar har gått till att sätta upp innertak i torpet och en dag till att mura klart fundamentet till vedspisen.

Har fått fin hjälp med taket under veckan. Första dagen fixade vi till det innertak som jag inte lyckats få upp själv i tillbyggnaden. Dessutom fixade vi till lite småpill med kluringar jag sparat åt den som kan det bättre än jag.  Underbart att få påhälsning av kunnigt folk som lätt löser det jag själv ser som olösligt. 

Igår kom även den långa panelen till taket i köket på plats. Tyvärr hade jag inte målat tillräckligt många panelbrädor, det saknas en tio-elva stycken. Men det är bara att gå på måleriet igen.

I måndags var muraren här och vi fick klart fundamentet till vedspisen. Nu är det bara finputs och måleri kvar och så ska mina skifferskivor på var sin sida av spisen på plats också. 

Tiden jag spenderat själv i torpet under veckan och helgen har gått till att sätta upp kökspanelen på väggarna. Funderar även på om jag bara ska ha utanpåliggande el eller om jag ska fälla in några kablar...?! Det är ju lättast med utanpåliggande eftersom den kan komma på plats när köket är monterat och det är lättast att se var alla uttag och strömbrytare lämpligast sitter. Men funderar även på att det idag  oftast krävs fler uttag  än förr och då kanske det är idé att gömma några...ytterligare någonting att tänka på nu när kökspanelen är på väg upp.




Fundamentet till vedspisen klart. Nu återstår finputs och färg.

Det kom snö tillslut. De lätta små flingorna på julaftosnkvällen
växter sig enorma på annandagskväll.

Tyvärr hade jag inte målat tillräckligt många panellängder
till taket i köket. Därför saknas det en liten bit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar