söndag 11 oktober 2015

Ny tändare till min Pelle


Innan sommaren anlänt i år, och då menar jag sommaren, den som infann sig ungefär i mitten av juli, krånglade pellen nästan dagligen. Sedan fick han ett välförtjänt sommarlov och när jag för någon dryg månad sedan började provelda i pellen igen gick han som en klocka. I några dagar. Sedan var han död. 

Han var sten död. Dags att plocka fram instruktionsboken och felsöka. Kom ganska snart på att det måste vara tändaren som lagt av. Och var hittar man en sådan då? Till min amerikanare som typ ingen säljer? Googlade såklart. Fick svar och erbjudande om en hiskeligt dyr sak med orimligt hög fraktkostnad och inget om det fanns en mer lokal återförsäljare, nejdå. Hittade en misstänkt dito i i Mölndal, jag ringde, men nej då! Mejlade ytterligare en i Alingsås, och jodå, jag har två sorter och har inte öppet i helgen, men jag lägger ut den på ett ställe så kan du hämta den när du vill...och ja, fakturan ligger i samma påse. 

Alltså allvarligt! Jag har aldrig träffat mannen i fråga, än mindre anlitat honom för minsta lilla hantverkarjobb och han lägger ut en påse med en tändare till mig, en fullständigt, för honom, okänd människa. Tänk att det fortfarande kan funka på detta vis. Jag blev så glad! Och lika glad blev jag eftersom en kär kollega erbjöd sig att hämta upp den, eftersom hon ändå skulle vägen förbi under helgen. Tack! Tusen tack alla fantastiska människor som finns!



Ny tändare hemma igen.


Att någonting så välordnat och fint förpackat ska skäras loss och bli till någonting som mest liknar en tjuvkoppling.


Tada! Eld i vår spis, igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar