tisdag 10 november 2015

Helgens utflykt


I helgen var det så dags att fara norr över för att införskaffa fönsterbågar till verandan. 

Tidigare i somras upptäckte jag, till min fasa, att fönsterbågarna, som tidigare suttit i torpets veranda, inte var i dugligt skick överhuvud taget. Både fönster och pardörr var täckta av masonit och sedan vitmålade och dolde således förödelsen. När jag började dra ut spiken (och de var många) och avlägsna masoniten från bågarna upptäcker jag att de gamla bågarna var i ett skick jag aldrig trott varit möjligt. Det sägs ju att gamla fönsterbågar alltid är av bästa kvalité, men här gick jag bet. 

Inte nog med det, fönsterglas efter fönsterglas sprack när jag försökte lossa stiften och skrapa bort det gamla kittet. Och efter ett par bågar gav jag upp (vilket jag sällan gör). Det blev till att börja leta på Blocket efter nya bågar, med samma mått. Och helst en passande pardörr också. Omöjligt uppdrag kan jag ju meddela.

Till slut, efter många om och men, hittade jag åtta stycken bågar med ett mått som borde passa, dock sju cm lägre och tre centimeter smalare. Pardörren får jag troligtvis nytillverka eftersom den endast är 183 hög. 

Nåväl, denna helgen var jag så uppe i Dalsland och hämtade mina fönsterbågar. Passade även på att köpa på mig lite mer hampaisolering när jag ändå hade vägen förbi Grästorp. Så med tom bil upp och med 140 kg isolering och tio fönsterbågar med hem var jag rätt nöjd med lördagens torparbete. 

Nya fönsterbågar till verandan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar