tisdag 29 november 2016

Hösten är här


Det tog lite tid, men nu är den här...hösten. Inte så att jag direkt längtat, men det betyder att det är dags att se över alla draghål för att hålla värmen kvar inomhus så länge som möjligt. Och att det är dags att börja elda i vedspisen igen.


De flesta innerbågarna är på plats. Och i år har jag även använt riktig fönstervadd och fönstertejp för att få bukt med kondens och drag. Några fönster har även fått en liten extra översyn och lite mer tätningslist.

Vedspisen är iordninggjord så ikväll kan jag premiärelda i vedspisen. Så efterlängtat. Tänk att en ska dra ut på det så länge, men nu är den rengjord och fått ett nytt lerskikt. Bästa förutsättningarna är förstås att det blåser upp lite ikväll så det blir lätt att få igång brasan och för att slippa att röken drar in och lägger sig tung i köket.

Hade även varit kul om jag hittade spissvärtan också, då hade spisen blivit riktigt fin. Det går ju inte att lyckas med allt. Den ligger väl någonstans och väntar, undrar bara var.



Så här såg leran ut innan jag påbörjade arbetet.

Ny lera på ugnstaket.

Och så får värmeljusen hjälpa till att få ut vattnet ur leran.

Efter några dagar går det utmärkt att elda i spisen igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar